روش مردم‌نگاری اینترنتی چند-وجهی در مطالعات زندگی روزمره با تاکید بر شبکه‌های اجتماعی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه شیراز

2 دانشیار جامعه‌شناسی بخش جامعه‌شناسی دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز

3 دانشگاه شیراز استادیار بخش جامعه شناسی معاون اموزشی دانشکده اقتصاد مدیریت وعلوم اجتماعی

4 استادیار جامعه‌شناسی بخش جامعه‌شناسی دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز

10.30471/mssh.2023.9480.2454

چکیده

امروزه مطالعات زندگی روزمره بدون در نظر گرفتن شبکه‌های اجتماعی اینترنتی عملا غیر ممکن می‌نماید. نظر به تغییر شرایط باید روش‌های پژوهشیِ تازه‌ای ارائه و به کار بسته شوند که به درک متقن‌تری از وضعیت جدید ختم می‌شوند. سنت مردم‌نگاری با توجه به گشودگی گستره‌ی دید آن از ظرفیت بالایی برای پژوهش در حوزه‌ی زندگی روزمره در وضعیت کنونی برخوردار است. در این مقاله با بهره‌مندی از روش سنتز چند-روش‌شناختی با تمرکز بر حوزه‌ی علایقِ تحقیق نمونه‌هایی از پژوهش‌های گذشته به‌عنوان ادبیات تحقیق و نیز مواردی از روش‌های موجود به‌مثابه ادبیات نظری-روش‌شناختی در حوزه‌ی مردم‌نگاری اینترنتی، گزینش و بررسی شده‌اند. سپس مسیری پیشنهادی به‌مثابه الگو و روندی برای پژوهش‌ها در این حوزه برآمده از تحلیل‌های پیشین ارائه گشته است. در نهایت نتایج مستخرج از مطالعات و روش‌های موجود مردم‌نگاری اینترنتی با خود و نیز با مدل پیشنهادی مورد تطبیق و مواجهه قرار گرفته‌اند. در نتیجه این نوشتار در تحلیل نهایی و ارائه‌ی سنتزی روش‌شناختی به روش مردم‌نگاری اینترنتی چند-وجهی دست یافته است. این روش در عین حال که میدان‌های اینترنتی شبکه‌های اجتماعی را با توجه به ماهیت خاص آن ها مطالعه می‌کند، لحظات تلاقی میدان‌های واقعی و اینترنتی را نیز با در نظر گرفتن دیالکتیک دو وجهی آنها تحت نظر می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها