تحلیل پدیدارشناختی تفسیری: زیربنای فلسفی و کاربرد اصول تحقیق برای مطالعه در حوزه مدیریت و سازمان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران

10.30471/mssh.2025.10775.2621

چکیده

رویکردهای کیفی به عنوان روش‌های تجربی در علوم اجتماعی پذیرفته شده است زیرا محققان دریافته‌اند که بسیاری از پدیده‌هایی که به آنها علاقه‌مند هستیم پیچیده هستند و نیاز به تأمل درونی عمیق و بررسی نافذ دارند. رویکردهای کمی اغلب نمی‌توانند چنین پدیده‌هایی را به‌خوبی از طریق روش‌های استاندارد خود به تصویر بکشند، یکی از پژوهش های کیفی برای بررسی عمیق تجربیات، اداراکات و رفتار افراد، روش پدیدار شناختی تفسیری است که در آن با استفاده از مصاحبه و سایر روش‌های جمع‌آوری داده‌های عمیق، رویکردهای پژوهشی هیجان‌انگیز، زیرک و مفیدی را ارائه می‌دهند. مقاله حاضر در تلاش است با واکاوی زمینه ای برای انجام این روش از جمله منطق قرار دادن روش در سنت کیفی، توصیف پیشینه فلسفی و معرفتی روش، ویژگی های کلیدی روش و اسلوب اجرایی آن چارچوبی روشمند برای انجام پژوهش های پدیدار شناسی تفسیری ارایه نماید. بر این اساس این مقاله با بررسی مبانی فلسفی، هستی شناسی و شناخت شناسی روش آغاز و سپس به تشریح گام های اجرایی و نقد و بررسی استفاده از روش پرداخته خواهد شد و در انتها چگونگی استفاده از این روش توسط محققان حوزه سازمان خصوصا رفتار سازمانی تشریح و تبیین خواهد شد.

کلیدواژه‌ها