ارائه مدل پیشنهادی تار عنکبوتی: الگوی تکاملی با کاربست مدل پیاز پژوهش

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز؛ شیراز، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: در حوزه روش‌شناسی تحقیق، مدل‌های متعددی برای هدایت پژوهشگران در طراحی و اجرای مطالعات علمی توسعه یافته‌اند. یکی از مدل‌های شناخته‌شده، مدل پیاز پژوهش ساندرز است که مراحل مختلف فرآیند تحقیق را به‌صورت لایه‌های پیاز توصیف و به محققان کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن ابعاد مختلف تحقیق، از جمله فلسفه، رویکرد و استراتژی‌ها، پژوهش‌های خود را به‌صورت نظام‌مند پیش ببرند. باوجوداین، در سال‌های اخیر، این چهارچوب با توجه به تحولات روش‌شناختی و انتقادات واردشده، نیاز به توسعه و بازنگری داشته است. با توجه به پیچیدگی فزاینده محیط پژوهش و ظهور روش‌های جدید، این پژوهش با استفاده از روش مرور دامنه‌ای، مطالعات انجام‌شده در این حوزه را بررسی کرده و مدلی جدید تحت عنوان «مدل تار عنکبوتی پژوهش» پیشنهاد داده است که با بهره‌گیری از پیوستار «ذهنی تا عینی» در روش‌شناسی تحقیق، به پژوهشگران امکان می‌دهد تا با توجه به ماهیت مطالعه خود، مناسب‌ترین روش‌ها را انتخاب و در صورت لزوم، از ترکیب مدل‌های مختلف بهره‌برداری کنند. این مدل از سه لایه اصلی تشکیل شده است: لایه عینی، لایه ذهنی و لایه ذهنی-عینی. لایه عینی بر داده‌های عینی، قابل‌اندازه‌گیری و کمّی تأکید دارد و از روش‌های علمی دقیق و سیستماتیک برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند. لایه ذهنی به ابعاد ذهنی و تفسیری تحقیق پرداخته و به پژوهشگر کمک می‌کند تا به‌جای تمرکز صرف بر داده‌های عینی، به تجربیات ذهنی افراد نیز اهمیت دهد. لایه ذهنی-عینی، ترکیبی از دو رویکرد ذهنی و عینی در پژوهش استفاده می‌کند.
روش: در این پژوهش از روش مرور دامنه‌ای یا سریع، پیرامون مفاهیم کلیدی روش و مدل‌های تحقیق، به‌منظور یافتن منابع اصلی و انواع شواهد، مطابق با مراحل پنجگانه‌ ارائه شده توسط آرکسی و اومالی، پایگاه‌های علمی و استنادی داخلی و موتورهای جستجوی علمی گوگل اسکالر و ساینس دایرکت، در بازه زمانی دو دهه اخیر (2024-2004) مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط با سؤالات تحقیق، مطالعات مروری و پراستناد و همچنین با استفاده از عملگرهای بولین[1] یا ترکیبی و به‌کارگیری «جستجوی پس‌رونده»، بررسی فهرست منابع مقالات مرتبط انجام شد و در هر مرحله، از نمودار PRISMA-ScR 9 (برنامه‌ توسعه‌یافته‌ پریزما برای مرور دامنه‌ای) استفاده شد. در فرایند بررسی و مطالعه‌ دقیق انبوه مقالات یافته شده، صرفاً مقالاتی که به پاسخ سؤالات تحقیق می‌پرداختند، مورد بررسی بیشتر قرار گرفت و سایر مقالات غیرمرتبط حذف شد. سرانجام به‌منظور ثبت و طبقه‌بندی نتایج، تعداد مطالعات گزینش شده در سه دسته‌ مقالات کیفی، کمّی و آمیخته تقسیم‌بندی شدند و مطابق با مراحل مرور سیستماتیک پریزما اصلاح یافته و سرانجام 25 مطالعه جهت انجام تحقیق ثبت و طبقه‌بندی شد.
نتایج: با توجه به نقاط ضعف پیاز پژوهش ساندرز، این پژوهش در پی آن است تا با ارائه مدل پیشنهادی تار عنکبوتی ضعف‌های پیازپژوهش را مرتفع نموده و ضمن بازطراحی، آن را توسعه دهد. مدل تار عنکبوتی پیشنهادی، سه لایه را به‌عنوان مبنای چهارچوب مدل قرار داده است که به ترتیب از داخلی‌ترین لایه به خارجی‌ترین لایه (از هسته به پوسته‌های خارجی)، لایه 1: لایه عینی؛ لایه2: لایه عینی – ذهنی؛ لایه3: لایه ذهنی می‌باشد. 1. لایه عینی بر داده‌های عینی، قابل‌اندازه‌گیری و کمّی تأکید دارد. در این لایه، محقق از روش‌های علمی دقیق و سیستماتیک برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند تا به دقت و عینیت در نتایج تحقیق، امکان تعمیم‌پذیری یافته‌ها به جامعه بزرگ‌تر بپردازد. این لایه به پژوهشگر کمک می‌کند تا نتایجی قابل‌اعتماد و عینی ارائه دهد که برای تصمیم‌گیری‌های علمی و عملی مفید است. 2. لایه ذهنی، به ابعاد ذهنی و تفسیری تحقیق مربوط می‌شود. در این لایه، محقق به‌دنبال درک عمیق‌تر از پدیده‌ها از طریق تجربیات، باورها، و دیدگاه‌های افراد می‌باشد. استفاده از این لایه به پژوهشگر کمک می‌کند تا به‌جای تمرکز صرف بر داده‌های عینی، به تجربیات ذهنی افراد نیز اهمیت دهد. این لایه به‌ویژه در تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی مورد توجه قرار دارد. 3. در لایه ذهنی- عینی (ترکیبی)، که ترکیبی از دو لایه ذهنی و عینی است، به محقق اجازه می‌دهد تا از مزایای هر دو رویکرد بهره‌برداری کند. استفاده از این لایه به بهبود روش تحقیق کمک می‌کند؛ زیرا بین عمق و دقت تعادل را ایجاد کرده و به محقق امکان می‌دهد تا از روش‌های ترکیبی استفاده کند و به درک جامع‌تری از پدیده‌ها منجر می‌شود؛ به‌ویژه در مسائل پیچیده‌ای که نیاز به تحلیل چندبعدی و تلفیق دیدگاه‌های مختلف دارند.
بحث و نتیجه‌گیری: مدل پیاز پژوهش ساندرز به‌عنوان یک چهارچوب روش‌شناختی جامع، در ادبیات پژوهش مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفته است. این مدل به پژوهشگران کمک می‌کند تا تصمیمات منسجمی در مورد فلسفه، رویکرد، استراتژی، روش‌ها و تکنیک‌های پژوهش اتخاذ کنند. باوجوداین، این مدل با محدودیت‌هایی نیز مواجه است که نیاز به توسعه و تکمیل دارد. پژوهش حاضر، با توجه به پیچیدگی‌ها و تنوع موجود در پژوهش‌های علمی، با ارائه مدل پیشنهادی تار عنکبوتی و الگوی تکاملی باکاربست مدل پیاز پژوهش، استفاده از مدلی متنوع و ترکیبی را ارائه کرده است که می‌تواند به بهبود کیفیت و دقت نتایج منجر شود. این مدل با انعطاف‌پذیری بیشتر و استفاده از سه لایه ذهنی، عینی، ذهنی- عینی می‌تواند برای طیف وسیعی از پژوهش‌ها استفاده شود. این مدل پیشنهادی، به پژوهشگران کمک می‌کند با توجه به ماهیت مطالعه خود، مناسب‌ترین روش ها را انتخاب و در صورت لزوم، از ترکیب مدل‌های مختلف بهره‌برداری کنند. با وجود تلاش برای پوشش جامع پیشنهادات مطرح شده در مطالعات، پژوهش حاضر با محدودیت‌هایی مانند پیچیده بودن برای پژوهشگران تازه‌کار به‌دلیل ساختار لایه‌ای و ترکیبی، نیاز به آموزش و آشنایی کامل با مفاهیم روش‌شناسی ترکیبی و میان‌رشته‌ای برای استفاده مؤثر از این مدل و همچنین زمان‌بر بودن اجرای این مدل به‌دلیل نیاز به تحلیل‌های عمیق و چندلایه همراه می‌باشد. در پایان برای غلبه بر چالش‌ها و تکمیل شکاف‌های موجود، پژوهشگران آینده می‌توانند بر موضوعاتی مانند بررسی امکان تطبیق مدل تارعنکبوتی با حوزه‌های پژوهشی نوظهور مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علوم داده، بهبود و یکپارچه‌سازی این روش‌ها برای حل مسائل پیچیده دنیای واقعی و افزایش اعتبار و کاربردپذیری با تطبیق و بهبود مداوم استراتژی‌های پژوهشی تمرکز کنند تا از ترکیب مدل تارعنکبوتی با سایر مدل‌های روش‌شناسی برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر و جامع‌تر استفاده نمایند.
تعارض منافع: در این مقاله تعارض منافع وجود ندارد.
 
[1]. Boolean Operator
 

کلیدواژه‌ها


منابع
دانایی‎فرد، حسن، الوانی، مهدی، و آذر،  عادل (1383). روش‎شناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار، اشراقی.
شیرویه‎پور، شهریار، و فضلی، صفر (1401). از پیش‎نگری تا آینده‎نگاری: ابتنای روش‎شناسی آینده‎پژوهی بر مدل پیاز پژوهش. روش شناسی علوم انسانی، 28(113)، 31-50.
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین (1398). درآمدی بر روش تحقیق: رویه‎های استاندارد تحلیل داده‎های کیفی. سیاست نامه علم و فناوری، 09(2) ، 67-69.
گودرزوند چگینی، مهرداد، و یوسفی، ثمین (1402). واکاوی مدل پیاز پژوهش و کاربست آن در پژوهش علوم اجتماعی. نخستین همایش ملی روشهای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: رویکردهای نوپدید و چالشهای پیش رو، تهران.
محمدپور، احمد (1402). ضدروش: زمینه‎های فلسفی و رویه‎های عملی در روش‎شناسی کیفی. تهران: نشر لوگوس.
References
Alharahsheh, H. H., & A. Pius (2020). A review of key paradigms: Positivism VS interpretivism. Global Academic Journal of Humanities and Social Sciences, 2(3), 39-43.  https://doi.org/10.36348/gajhss.2020.v02i03.001.
Arksey, H., & O’malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International journal of social research methodology, 8(1), 19-32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Asterby-Smith, M., R. Thorpe, & P. R. Jackson (2012). Management research. SAGE Publications. from https://uk.sagepub.com
Babbie, E (2022). The practice of social research (15th ed.). Cengage Learning. from https://www.amazon.com/s?k=9780357360767&i=stripbooks&linkCode=qs
Basias, N., & Y. Pollalis. (2018). Quantitative and qualitative research in business and technology: Justifying a suitable research methodology. Review of Integrative Business and Economics Research, 7, 91-105. from https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3363016
Bell, E., A. Bryman, & B. Harley ( 2019). Business research methods (5th ed.). Oxford University Press. from https://global.oup.com/academic/product/business-research-methods-9780198869443
Bergin, T. (2018). An introduction to data analysis: Quantitative, qualitative and mixed methods, pp. 365-440. from  https://www.amazon.com/s?k=9780198869443
Blaikie, N., & Priest, J. (2019). Designing social research: The logic of anticipation. John Wiley & Sons. from https://www.wiley.com/en-jp/Designing Social Research:The Logic of Anticipation,3rd Edition-p-9781509517411
Bronfenbrenner, U (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press. from https://www.hup.harvard.edu/books/9780674224575
Bryman, A (2020). Social research methods (6th ed.). Oxford University Press. from https://global.oup.com/academic/product/social-research-methods-9780199689453
Cohen, L., L. Manion, & K. Morrison (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/978020322434
Cooper, H (2024). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach (6th ed.). SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Research-Synthesis-Meta-Analysis-Step-Step/dp/1483331156
Creswell, J. W (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach (5th ed.). SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Research-Design-Qualitative-Quantitative-Approaches/dp/1506386710
Creswell, J. W., & C. N. Poth (2023). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (5th ed.). SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Research-Design-Qualitative-Quantitative-Approaches/dp/1506386711
Creswell, J. W., & J. D. Creswell (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Research-Design-Qualitative-Quantitative-Approaches/dp/1506386709
Creswell, J. W., & J. D. Creswell (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Research-Design-Qualitative-Quantitative-Approaches/dp/1506386712
Creswell, J. W., & V. L. P. Clark (2021). Designing and conducting mixed methods research (4th ed.). SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Research-Design-Qualitative-Quantitative-Approaches/dp/1506386711
Crotty, M (2020). The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. SAGE Publications. from https://www.torrossa.com/en/resources/an/5019222
Danayifar, H. , Alvani, M. & Azar, A. (2004). Quantitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach.Tehran:Saffar-Eshraghi [ln persian] . from https://eshraghipub.com
Denzin, N. K., & Y. S. Lincoln (2017). The SAGE handbook of qualitative research (5th ed.). SAGE Publications. from https://www.amazon.com/SAGE-Handbook-Qualitative-Research-Handbooks/dp/1412974178
Field, A. 2023. Discovering statistics using IBM SPSS statistics (6th ed.). SAGE Publications. from https://uk.sagepub.com
Fletcher, A. J (2017). Applying critical realism in qualitative research: methodology meets method. International journal of social research methodology, 20(2), 181-194. https://doi.org/10.1080/13645579.2016.1144401
Flick, U (2023). Introduction to qualitative research (7th ed.). SAGE Publications. from https://uk.sagepub.com
Gall, M. D., J. P. Gall, & W. R. Borg (2023). Educational research: An introduction (9th ed.). https://doi.org/1010.2307/3121583
Gamage, A. N. (2025). Research Design, Philosophy, and Quantitative Approaches in Scientific Research Methodology. Sch J Eng Tech, 2, 91-103. https://doi.org/10.36347/sjet.2025.v13i02.004
Godin, B. (2003). Measuring science: Is there “basic research” without statistics. Social science information, 42(1), 57-90.           https://doi.org/10.1177/05390184030420017
Goodarzvand Chegini, M., & Yousefi, S. (2023). Analysis of the Onion Model of Research and Its Application in Social Science Research. The National Conference on Research Methods in the Humanities and Social Sciences: Emerging Approaches and Future Challenges, Tehran,(1-18). [ln persian] from           https://civilica.com/doc/2024893
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105. https://doi.org/10.4236/jss.2017.51005
Hayashi, P., G. Abib, & N. Hoppen (2019). Validity in qualitative research: A processual approach. The Qualitative Report, 24(1), 98-112.     https://doi.org/10.46743/2160-3715/2019.3443
Herr, K., & G. L. Anderson (2014). The action research dissertation: A guide for students and faculty (2nd ed.). SAGE Publications. from            https://uk.sagepub.com
Holden, M. T., & P. Lynch (2004). Choosing the appropriate methodology: Understanding research philosophy. The Marketing Review, 4(4), 397-409. https://doi.org/10.1362/1469347042772428
Israel, M (2014). Research ethics and integrity for social scientists: Beyond regulatory compliance (2nd ed.). SAGE Publications. from https://www.torrossa.com/en/resources/an/5019247
Johnson, B., & R. Gray (2010). A history of philosophical and theoretical issues for mixed methods research. Sage handbook of mixed methods in social and behavioral research, 2, 69-94. from https://uk.sagepub.com
Johnson, R. B., & Christensen, L. B. (2024). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. SAGE publications, (7th ed.), pp. 179-206. from https://uk.sagepub.com
Jones, M. (2007). Using software to analyses qualitative data ,429,1-24. from http://ro.uow.edu.au/commpapers/429
Kairuz, T., Crump, K., & O’Brien, A. (2007). Tools for data collection and analysis. Pharmaceutical Journal, 278. from              https://www.researchgate.net/profile/Keith-Crump/publication/43499524_Perspectives_on_qualitative_research_Part_2_Useful_tools_for_data_collection_and_analysis
Kaushik, V., & C. A. Walsh (2019). Pragmatism as a research paradigm and its implications for social work research. Social Sciences, 8(9), 255. https://doi.org/10.3390/socsci8090255
Khalil, H., Jia, R., Moraes, E. B., Munn, Z., Alexander, L., Peters, M., ... & Evans, C. (2025). Scoping reviews and their role in identifying research priorities. Journal of clinical epidemiology, 111712.                      https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2025.111712
Khan, S. N (2014). Qualitative research method: Grounded theory. International journal of business and management, 9(11), 224-233.            https://doi.org/10.5539/ijbm.v9n11p224
Kivunja, C., & A. B. Kuyini (2017). Understanding and applying research paradigms in educational contexts. International Journal of Higher Education, 6(5), 26-41.  https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n5p26
Liang, T. P., & Y. Liu (2018). Research landscape of business intelligence and big data analytics: A bibliometrics study. Expert Systems with Applications, 111, 2-10. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2018.05.018
Malalgoda, C., Amaratunga, D., & Haigh, R. (2018). Empowering local governments in making cities resilient to disasters: research methodological perspectives. Procedia engineering, 212, 902-909.                   https://doi.org/10.1016/j.proeng.2018.01.116
Maxwell, J. A (2013). Qualitative research design: An interactive approach (3rd ed.). SAGE Publications. from https://uk.sagepub.com
Melnikovas, A (2018). Towards an explicit research methodology: Adapting research onion model for futures studies. Journal of Futures Studies, 23(2), 29-44. https://doi.org/10.6531/JFS.201812_23(2).0003
Miles, M. B., & A. M. Huberman (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4th ed.). SAGE Publications. from https://uk.sagepub.com
Mohammadpour, A. (2023). Counter-Method: The Philosophical underpinnings and practical Procedures of qualitative methodology. Tehran: Logos,64-65. [ln persian] from https://irlogos.com
Morgan, D. L (2014). Integrating qualitative and quantitative methods: A pragmatic approach. SAGE Publications. from https://uk.sagepub.com
Omodan, B. I. (2025). A Model for Selecting Theoretical Framework through Epistemology of Research Paradigms. African Journal of Inte, 4(1), 275-285.    https://doi.org/10.51415/ajims.v4i1.1022
Pallant, J (2022). SPSS survival manual (8th ed.). Open University Press. https://doi.org/10.4324/9781003117452
Pathirage, C. P., R. D. G. Amaratunga, and R. P. Haigh (2008). The role of philosophical context in the development of research methodology and theory. The Built and Human Environment Review, 1(1), 1-10. from http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/22646/
Phair, D. & K. Warren (2021). Saunders’ Research Onion: Explained Simply. [Online]. 2021. Available from https://gradcoach.com/saunders-research-onion. [Accessed: 7 September 2022].
Ragab, M. A., & A. Arisha (2018). Research methodology in business: A starter’s guide. https://doi.org/10.5430/mos.v5n1p1
Ryan, A. B (2018). Post-positivist approaches to research. Researching and Writing your Thesis: A Guide for Postgraduate Students, 12-26. from https://mural.maynoothuniversity.ie/id/eprint/874
Sahay, A (2016). Peeling Saunder’s research onion. Research Gate, Art, 3(2), 1-5.from https://www.researchgate.net/publication/309488459_Peeling_Saunder%27s_Research_Onion
Saunders, M., & Bristow, A. (2023). Research Methods for Business Students Preface (9th edition) (pp.i-xxvii, Pearson,128-174) from https://www.researchgate.net/publication/367780349_2023_Research_Methods_for_Business_Students_Preface_and_Chapter_4
Saunders, M., P. Lewis, & A. Thornhill (2019). Research methods for business students (8th ed.). Pearson ,128-175.from https://www.researchgate.net/publication/240218229_Research_Methods_for_Business_Students
Scotland, J. (2012). Exploring the philosophical underpinnings of research: Relating ontology and epistemology to the methodology and methods of the scientific, interpretive, and critical research paradigms. English language teaching, 5(9), 9-16. https://doi.org/10.5539/elt.v5n9p9
Shah, S. R., & A. Al-Bargi (2013). Research paradigms: Researchers’ worldviews, theoretical frameworks and study designs. Arab World English Journal, 4(4), 252-264. from https://www.researchgate.net/publication/260158808_Research_Paradigms_Researchers’_Worldviews_Theoretical_Frameworks_and_Study_Designs
Shirooyehpour, Sh. & Fazli, S. (2022). from Forecasting to Foresight: basing the Methodology of Futures Studies on Research Onion Model. Methodology of the Humanities, 28(113), 31–50. [ln persian]       https://doi.org/10.30471/mssh.2022.8534.2319
Singh, S. (2019). Purpose and process of research. In Methodological issues in management research: Advances, challenges, and the way ahead (pp. 27-36). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-78973-973-220191003
Smith, L. T (2012). Decolonizing methodologies: Research and indigenous peoples (2nd ed.). Zed Books. from https://a.co/d/c5CLY49
Sook, L. C., & T. N. Heng (2020). A refined research onion model for accounting information systems implementation. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 11(5), 287-292. from https://thesai.org/Publications/ViewIssue?volume=11&issue=5&code=IJACSA
Tashakkori, A. (2010). SAGE handbook of mixed methods in social and behavioral research. SAGE Publications. from https://www.amazon.com/Handbook-Methods-Social-Behavioral-Research/dp/1412972663
Tayebi Abolhasani, S. A. (2019). An introduction to research methodology: Standard procedures for qualitative data analysis. Policy Letter of Science and Technology, 9(2), 67–69. [ln persian] from https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21535.html
Thanh, N. C., & T. T. Thanh (2015). The interconnection between interpretivist paradigm and qualitative methods in education. American Journal of Educational Science, 1(2), 24-27. from        http://www.aiscience.org/journal/allissues/ajes.html?issueId=70380102
Zolfagharian, M., B. Walrave, R. Raven, & A. G. L. Romme (2019). Studying transitions: Past, present, and future. Research Policy, 48(9), 103788. https://doi.org/10.1016/j.respol.2019.04.012
Žukauskas, P., J. Veinhardt, & R. Andriukaitienė (2018). Philosophy and paradigm of scientific research. Management culture and corporate social responsibility, 121(13), 506-518. https://doi.org/10.5772/intechopen.70628