بررسی الگوی متعالی آموزش روش تحقیق برای توسعه پایدار با روش ترکیبی

نویسندگان

چکیده

متناسب­سازی تولید علم با نیازهای بخش­های مختلف یک کشور از خصوصیات جهان امروز است که می‌تواند به پایداری آن کشور منجر شود. این کار تنها از طریق تبیین الگوی متناسب روش تحقیق امکان­پذیر است. به همین دلیل، برای بررسی الگوی متعالی آموزش روش تحقیق، به­منظور تولید علم و در راستای تحقّق توسعه پایدار کشور، پژوهشی با روش ترکیبی انجام شد. جمعیت مورد مطالعه این تحقیق، دانش‌آموختگان مقطع دکتریِ ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه­های شیراز و تهران هستند. نتایج تحقیق نشان داد که در هستی‌شناسی، معرفت­شناسی و روش­شناسیِ آموزش روش تحقیق به این دانش‌آموختگان، به­عنوان محققان آینده کشور، نارسایی­هایی وجود دارد. در این تحقیق به نتیجه‌گیری شد که رعایت 14 ویژگی در آموزش روش تحقیق برای تحقّق توسعه پایدار امری ضرروی است؛ این ویژگی­ها، که اجزای الگوی متعالی آموزش روش تحقیق را تشکلیل می­دهند، در سه دسته هستی­شناسی، معرفت­شناسی و روش­شناسی تدوین شده­اند.

کلیدواژه‌ها