چکیده
نیازسنجی نه تنها جایگاه ویژهای در تحقیقات آموزشی دارد، بلکه از مقدماتیترین فعالیتهای برنامهریزی و طراحی آموزشی در الگوهای کمپ، انستیتو توسعه آموزشی، تهیه نظامهای آموزشی و آموزش معیاری محسوب میشود. نیازسنجی زمینهساز پدیدآیی استراتژیها، سیاستها، اهداف و فعالیتهای منطقی برای پوشش نیازها است. هدف از این نوشتار، معرفی روشها و تکنیکهای کاربردی نیازسنجی به صورت جامع، برای استفاده برنامهریزان، دانشپژوهان و دانشجویان است. بنابراین، ماهیت، اهداف و فرایند روشهای هدفمحور به همراه تکنیکهای کلاسیک، استقرایی، قیاسی، پیشنهادی کلاین؛ روشهای توافق محور به همراه دلفی، فیش باول، تل استار و روشهای مسئله محور به همراه درخت خطا، رویداد مهم، آزمون وظایف کلیدی و تجزیه و تحلیل شغل و روشهای ترکیبی در سطح فراسوی کلان، کلان متمرکز، خرد- منطقهای و خرد- مدرسهای مورد مطالعه قرار گرفته است.