چکیده
دنیای هزارتوی ذهن آدمی با معجون نظریه و نظریهپردازی عجین شده است. این ویژگی، قدرت خلاقیت و آفرینندگی را ‐ به مدد کلمات، نشانهها و سمبلها ‐ به آدمی ارزانی داشته است. این توانایی گاهی انسان را در یافتن راهحل مشکلات یاری رسانده و گاهی هم فارغ از دغدغههای زندگی بوده و بیشتر به شکل هنر نمایان شده است. مظهر و جلوه این توانایی که گاه مفید و گاه غیر مفید بوده، واژة نظریة خوب را در ادیبات علم، پیشِ روی اندیشمندان و سیاستگذاران و مدیران قرار داده است.
در این نوشتار تلاش شده تا بر چیستی یک نظریة خوب توضیحی فراهم آید و فرآیند نظریهپردازی به عنوان یکی از جدیترین فعالیتهای ذهن، بررسی شود. این مقاله در دو بخش به نگارش درآمده است: بخش نخست مقاله بر چیستی نظریة خوب متمرکز شده و مدلهایی که به تبیین این موضوع پرداختهاند بررسی میشود. در این بخش شاخصهای خوب بودن نظریه به سه دسته فلسفی، روششناختی و کاربردی تقسیم شده است. در بخش دوم مقاله، با نقد مدلهای موجود در زمینة پیوند نظریه و عمل (شکلدهی نظریة خوب)، مدلی برای پیوند دادن معنابخشی کارورزان و اندیشمندان ارائه شده است. این مدل برای ساخت یک نظریة خوب بر همکاری کارورزانِ عملگرا و اندیشمندانِ علمگرا تأکید ویژه داشته و بر این باور است که نظریههای تجویزی کارورزان باید با نظریههای توصیفی و هنجاری اندیشمندان درهم آمیزد، تا نوعی نظریة خوب شکل گیرد.
دانایی فرد, حسن, & حسینی, سید یعقوب. (1389). مدلی مفهومی برای ساخت نظریههای کاربردی در علوم اجتماعی: چگونه دنیای معنابخشی کارورزان و اندیشمندان را به هم پیوند دهیم؟. روش شناسی علوم انسانی, 16(64-65), 97-125.
MLA
حسن دانایی فرد; سید یعقوب حسینی. "مدلی مفهومی برای ساخت نظریههای کاربردی در علوم اجتماعی: چگونه دنیای معنابخشی کارورزان و اندیشمندان را به هم پیوند دهیم؟". روش شناسی علوم انسانی, 16, 64-65, 1389, 97-125.
HARVARD
دانایی فرد, حسن, حسینی, سید یعقوب. (1389). 'مدلی مفهومی برای ساخت نظریههای کاربردی در علوم اجتماعی: چگونه دنیای معنابخشی کارورزان و اندیشمندان را به هم پیوند دهیم؟', روش شناسی علوم انسانی, 16(64-65), pp. 97-125.
VANCOUVER
دانایی فرد, حسن, حسینی, سید یعقوب. مدلی مفهومی برای ساخت نظریههای کاربردی در علوم اجتماعی: چگونه دنیای معنابخشی کارورزان و اندیشمندان را به هم پیوند دهیم؟. روش شناسی علوم انسانی, 1389; 16(64-65): 97-125.