چکیده
تجربه عنصر اساسی در دانش ضمنی است که توجه روزافزونی را در سیاستگذاری بخش عمومی به خود جلب کرده است. این مقاله در پی ارائه روششناسی مستندسازی دانشهای ضمنی و تجربیات سیاستی، در سازمانهای عمومی، بر اساس ترکیبی از مدل اکتشاف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی است.
در این مقاله نخست، به مبانی روششناسانة دانش ضمنی میپردازیم و نشان میدهیم که تکثرگرایی روششناختی، در مقابل پوزیتیویسم، بنیان مناسبتری برای سیاستگذاری خواهد بود. سپس دربارة روششناسی گزارشهای مستندسازی بحث کرد و تشریح مسئله تکالیف قانونی، سابقة تحلیلی از اقدامات پیشین، تحلیل و ارائة راهحل و در نهایت ارزیابی نهایی از اجرای طرح، بر اساس شاخصهای مورد نظر را مطرح خواهیم کرد.
در این مقاله، یک تجربة اجرایی مطالعه شده، جوهرة مدیریتی آن کشف و در پرتو نظریههای مرتبط نقادی و تنقیح میشود تا آماده ارتقا به سطحی نظری شود. سپس تجریدی نظری انجام میشود تا مدل مدیریتی مورد نظر فراهم گردد. در پایان، این تجربه در قالب مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی تشریح میشود.
اشتریان, کیومرث. (1388). روششناسی مستندسازی تجربیات سیاستی (دانش ضمنی)؛ تلفیقی از مدل کشف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی. روش شناسی علوم انسانی, 15(60), 75-98.
MLA
کیومرث اشتریان. "روششناسی مستندسازی تجربیات سیاستی (دانش ضمنی)؛ تلفیقی از مدل کشف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی". روش شناسی علوم انسانی, 15, 60, 1388, 75-98.
HARVARD
اشتریان, کیومرث. (1388). 'روششناسی مستندسازی تجربیات سیاستی (دانش ضمنی)؛ تلفیقی از مدل کشف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی', روش شناسی علوم انسانی, 15(60), pp. 75-98.
VANCOUVER
اشتریان, کیومرث. روششناسی مستندسازی تجربیات سیاستی (دانش ضمنی)؛ تلفیقی از مدل کشف، تنقیح و تجرید با مدل مرحلهای سیاستگذاری عمومی. روش شناسی علوم انسانی, 1388; 15(60): 75-98.