چکیده
پرداختن به ابعاد اخلاقی انجام پژوهشهای تربیتی، در کنار توجه به ملاحظات محتوایی، ساختاری، ماهیتی و روششناختی آن اهمیت بسیار دارد؛ چنان که بیتوجهی به ابعاد و ملاحظات اخلاقی انجام و اجرای یک پژوهش میتواند زیانهای بسیاری را برای موضوعات یا آزمودنیهای مورد تحقیق به دنبال داشته باشد. این زیانها میتوانند اعم از افشای اسرار آزمودنیها، دستکاری در دادهها، ارایهی تفسیرهای غلط و مغرضانه، سوءِاستفادهی سازمانها و مراکز مرتبط با تحقیق از دادهها یا تفاسیر و بهرهبرداریهای جانبدارانهی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشند. پرهیز از زیانهای مذکور، از یک سو، مستلزم رعایت الزامات، اصول، قواعد و ملاحظات اخلاقی حاکم بر اجرای یک تحقیق، و از سوی دیگر، برخورداری افراد محقق از مجموعهای از صفات و فضایل اخلاقی مرتبط با انجام یک پژوهش است. پرداختن به این اصول، قواعد و فضایل از اهداف تدوین مقالهی حاضر است.
سجادی, سید مهدی, & عبدالله یار, علی. (1387). تبیین ابعاد اخلاقی پژوهشهای تربیتی و رسالت مراکز آموزشی و پژوهشی. روش شناسی علوم انسانی, 14(57), 105-123.
MLA
سید مهدی سجادی; علی عبدالله یار. "تبیین ابعاد اخلاقی پژوهشهای تربیتی و رسالت مراکز آموزشی و پژوهشی". روش شناسی علوم انسانی, 14, 57, 1387, 105-123.
HARVARD
سجادی, سید مهدی, عبدالله یار, علی. (1387). 'تبیین ابعاد اخلاقی پژوهشهای تربیتی و رسالت مراکز آموزشی و پژوهشی', روش شناسی علوم انسانی, 14(57), pp. 105-123.
VANCOUVER
سجادی, سید مهدی, عبدالله یار, علی. تبیین ابعاد اخلاقی پژوهشهای تربیتی و رسالت مراکز آموزشی و پژوهشی. روش شناسی علوم انسانی, 1387; 14(57): 105-123.