چکیده
روش تحلیل محتوا یکی از پرکاربردترین روشهای تحقیق در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی است. در نظام آموزشی فعلی کشور، کتاب درسی مهمترین ابزار آموزش و دربردارندهی محتوای برنامههای درسی است؛ از اینرو، بررسی محتوای کتابهای درسی، به دلایل مختلف همچون مطابقت با اهداف برنامهی درسی یا شناسایی نقاط قوت و ضعف کتابهای درسی، امری ضروری است. این بررسی میتواند به روشهای مختلفی صورت گیرد که تحلیل محتوا از متداولترین این روشهاست.
مقالهی حاضر تلاش مینماید، ضمن معرفی تحلیل محتوا، مدلها، تکنیکها و روشهای متداول در تحلیل محتوای کتابهای درسی را توضیح دهد. در این معرفی تمام مدلها، تکنیکها و روشها در دو گروه کلی فرمولهای خوانایی و ابزارهای فهرستی دستهبندی شدهاند که مشخصات، ویژگیها و موارد استفادهی ابزارهای فهرستی در این مقاله تشریح میگردد.
جعفری هرندی, رضا, نصر, احمدرضا, & میرشاه جعفری, سید ابراهیم. (1387). تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی. روش شناسی علوم انسانی, 14(55), 33-58.
MLA
رضا جعفری هرندی; احمدرضا نصر; سید ابراهیم میرشاه جعفری. "تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی". روش شناسی علوم انسانی, 14, 55, 1387, 33-58.
HARVARD
جعفری هرندی, رضا, نصر, احمدرضا, میرشاه جعفری, سید ابراهیم. (1387). 'تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی', روش شناسی علوم انسانی, 14(55), pp. 33-58.
VANCOUVER
جعفری هرندی, رضا, نصر, احمدرضا, میرشاه جعفری, سید ابراهیم. تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی. روش شناسی علوم انسانی, 1387; 14(55): 33-58.