چکیده
امروزه مسأله اخلاق یکی از ضرورتهای اساسی در سازمانها میباشد و پرداختن به آن در سازمانها امری گریزناپذیر است. مطالعات اخلاق در دنیای مدیریت و سازمان ذیل عناوین مختلفی چون اخلاق مدیریت، اخلاق سازمانی، اخلاق کار و... انجام گرفته است و مطالعهی مرزهای این دانشها برای تفکیک گزارههای مطرح شده در هریک از آنها ضروری است. در این مقاله ابتدا از منظر فلسفی به موضوع علم پرداخته میشود؛ آنگاه عناوین مطالعات اخلاقی مرتبط با مدیریت و سازمان که عبارتند از: اخلاق کار، اخلاق حرفهای، اخلاق سازمانی، اخلاق کسب و کار و اخلاق مدیریت، مطرح شده و با توجه به تعاریف صاحبنظران و کنکاش در مباحث آنها سعی میشود که مرز مشخصی بین این حوزهها ترسیم گردد تا بتوان جایگاه گزارههای مطرح شده در این حوزهها را شناسایی نمود.