عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مسئول گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان در پژوهشگاه.
چکیده
علی رغم این که روشهای تحقیق یکی از دروس اصلی بسیاری از رشتههای علومانسانی و برخی از رشتههای دیگر است; با این همه، دانشجویان قادر نیستند مهارت تحقیق را در دانشگاه آن چنان که باید یاد بگیرند. این امر علل علمشناختی، معرفتشناختی و روششناختی متعددی دارد. برخی از این علل به ابهام در چیستی روشهای تحقیق و خلط معنایی آن با رشتههای دیگر و برخی از آنها نیز به پیش فرضهای روششناختی و معرفتشناختی مربوط میشوند. در این مقاله تعدادی از این پیش فرضها و ابهامها بررسی شده و در پایان پنج شرط برای اصلاح روشهای آموزش روش تحقیق ارائه میشود.