پدیداری که با عنوان "ترویج علم در حیطه عمومی" از آن یاد میشود، از دهه 1980 به صورت یک فعالیت گسترده و نظاممند در دستور کار نهادهای آموزشی و سیاستگذار در کشورهای غربی قرار گرفت و پس از آن با اندکی تأخیر، در شماری دیگر از به اصطلاح "کشورهای در حال رشد"، در برنامههای دولتها و نهادهای غیر دولتی بدان توجه شد. در این مقاله به اجمال به سیر تحول پدیدار "ترویج علم در حیطه عمومی" از قرن هفدهم به این سو پرداخته میشود. هدف این تحقیق آن است که روشن سازد در طی دهههای متمادی تا چه اندازه در رویکردهای فردی و جمعی در قبال ترویج علم تغییر به وجود آمده است و کدام یک از عناصر اصلی در این تکاپو، کم و بیش وضع و حال اولیه خود را حفظ کردهاند. محصول بررسی حاضر میتواند به دستاندرکاران ترویج علم در حیطه عمومی در تدوین و تنظیم برنامههای کارآمدتر در جهت آشناسازی عامه با علم کمک کند.