کاربرد طرح های ترکیبی در پژوهش‌های علوم اجتماعی و انسانی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی و مدرس مراکز تربیت معلم

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

چکیده

سال‌های متمادی، محققان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی،  داده‌های کیفی و کمّی را به صورت جداگانه در پژوهش‌های مشابه جمع آوری و تحلیل کرده اند، اما کنار هم قرار دادن آنها به عنوان یک  طرح تحقیق  یا روش‌شناسی موضوع نسبتاً جدیدی است. لذا، هدف از نگارش این مقاله، تبیین روش ترکیبی در پژوهش به عنوان یک رویکرد جدید و معرفی چهار طرح تحقیق ترکیبی تحت عنوان تحقیقات سه سوسازی[1]، گنجانده شده[2]، توضیحی[3] و اکتشافی[4] است. هدف دیگر پژوهش ارائه مثال‌هایی از کاربرد هر یک از چهار طرح مذکور در تحقیقات مختلف به منظور آشنایی پژوهشگران با فرایند اجرای هر طرح است.  
 

کلیدواژه‌ها