تأملی بر روش‌شناسی پرتره

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دکتری برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.30471/mssh.2025.10709.2610

چکیده

مقدمه و اهداف: در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز، نیاز به بازنگری در روش‌های تحقیق و تولید دانش بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود (شای، 2017). محدود کردن محققان به روش‌های کیفی، تحقیقات جدید را به شکل تحقیقات انجام شده می‌برد و از بینش‌های پیشرفته جلوگیری می‌کند (مازی، 2021). بنابراین، نیازمند بازنگری و نوآوری در رویکردهای تحقیقاتی کیفی برای پاسخ به چالش‌های جدید و تولید دانش جدید است که به نتایج متفاوتی منجر می‌شود. روش پرتره به‌عنوان رویکرد تحقیقاتی به کشف عمیق و دانستن بالاتر منجر می‌شود. این روش با عبور از مرزهای سفت و سخت و مرزهای تحمیل و تعریف‌شده، تجربه درک بالاتر را فراهم می‌آورد و امور را با دانش خلاقانه جایگزین دانش تکراری و تولیدشده می‌کند تا از این طریق با آرمان‌های بشریت و جامعه هماهنگ شود و زمینه، صدا، روابط، موضوعات نوظهور و وحدت بیان‌شده از طریق کل زیبایی‌شناختی برای محققان، شرکت‌کنندگان و بینندگان تبدیل می‌شود. درک ما از پرتره در حال تکامل است (هالت، 2023). باوجود تحولات و دیدگاه‌های بسیاری که ایجاد شده است، هنوز شکاف بزرگی در درک تأثیر این تغییرات بر درک عمومی و پذیرش پرتره وجود دارد (سیلوا، 2021). به‌عنوان‌مثال، شکاف‌هایی در تحلیل هنر پرتره (کیچر، 2023) و جنبه‌های روانی و اجتماعی (یوسیماکی، 2021) وجود دارد. تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، در کشف هویت و احساسات ایرادهای زیادی دارد (پفول، 2021). همان‌طورکه به نظر می‌رسد، شکاف‌ها در زمینه مطالعه پرتره معاصر بسیار زیاد است و نیاز به فرصت‌های تحقیقاتی عمیق‌تری دارد (رابتسوا، 2021). بنابراین گام گذاشتن در این روش مستلزم حساسیت، همدلی و تحمل ابهام در فرآیند و نتایج تحقیق است (جانگوارد، 2015). بر‌اساس‌این، مقاله حاضر به‌دنبال آشنایی با مفهوم پرتره، مزایا و ویژگی‌های آن، اصول کاربرد آن (جامعه، نمونه‌گیری، جمع‌آوری، تحلیل و اعتبارسنجی) در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی به‌ویژه مدیریت آموزشی است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر با هدف آشنایی با روش‌شناسی پژوهش پرتره انجام  و برای بررسی و تبیین تحقیق از روش‌های توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است و به بررسی و مطالعه مقالات، اسناد علمی و کتاب‌های دست اول موجود در زمینه پرتره استفاده شده است. این پژوهش در چند مرحله طراحی شده که هدف آن ارائه درک عمیق‌تر از این رویکرد جدید به تحقیق است. در مرحله نخست، مفهوم پرتره توصیف و تبیین شد. در این قسمت مفاهیم و تعاریف کلیدی مرتبط با این روش به‌طور جامع بررسی شد. در ادامه به بررسی دقیق اصول کلیدی روش پرتره پرداخته شد. این بخش شامل انعکاس صدای شرکت‌کنندگان، فرآیند شکل‌گیری پرتره در پژوهش، تحلیل پرتره، اعتبار در روش پرتره و استفاده از پرتره در محیط‌های آموزشی می‌باشد. در نهایت، خلاصه مطالب در بخش نتیجه‌گیری بحث شد. این تحقیق روش‌شناسی پرتره را به شیوه‌ای جامع و منسجم تحلیل می‌کند و بینش جدیدی در این زمینه ارائه می‌دهد. با این رویکرد، پژوهش حاضر می‌تواند به‌عنوان منبعی معتبر برای محققان و دانشجویان علاقه‌مند به استفاده از روش‌های نوآورانه و تغییر ساختارهای موجود استفاده شود.
یافته‌ها: برخی از یافته‌های مربوط به تحقیقات پرتره عبارت‌اند از:
الف) انعکاس صدای شرکت‌کنندگان: در روش پرتره، شرکت‌کنندگان به‌عنوان افراد فعالی در نظر گرفته می‌شوند که در ایجاد دانش و پژوهش مؤثر بوده و پاسخگوی نیازهای جامعه هستند. در این روش، دانش از طریق مشارکت شرکت‌کنندگان به شیوه‌ای هنرمندانه و خلاقانه جمع‌آوری می‌شود تا مشارکت فعال شرکت‌کنندگان را تحریک کند. در روش پرتره، محققان اجازه می‌دهند که چگونه تجربیات توصیف شوند و تحت‌تأثیر ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی قرار گیرند و برای ایجاد تغییر در این ساختارها حرکت کنند. پتانسیل استعمارزدایی از تولید دانش به یادگیری تحول آفرین منجر می‌شود.
ب) فرآیند شکل‌گیری پرتره در تحقیق: پرتره در پاسخ به سؤالاتی مانند مفاهیم مرتبط با زمینه و رابطه و ثبت دقیق فرآیندها مفید است و به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا با روایت‌های شخصی در جنبه‌های مهم تحقیق شرکت کنند. استراتژی تحلیلی پیشنهادشده در تحقیق پرتره دو کارکرد دارد: توضیح جزئیات داستان، نشان دادن فرآیند و زمینه و نشان دادن دلایل و تأثیرات اساسی. مراحل تحلیلی پیشنهادی شامل کدگذاری شخصیت‌ها، زمان، مکان و شرایط، رویدادهای کلیدی و نقطه مشترک پدیده‌های مورد علاقه است (رودریگز - دورانز و جاکوبز، 2020).
ج) تحلیل پرتره: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش پرتره پس از گوش دادن مکرر به صدای شرکت‌کنندگان در تحقیق شامل چهار مرحله است: گام اول دریافت داستان، گام دوم ساختن شعر، گام سوم گوش دادن به صداهای مخالف و گام چهارم نوشتن گزارش است (مک‌کارتی، 2017). این تفسیر از روایت‌های شرکت‌کنندگان و روایت‌های شنیداری و شخصی محقق سعی در حفظ تعادل دارد؛ زیرا مصاحبه‌شوندگان در زندگی خود متخصص هستند (اندرسون، 2012). این تلاش روش‌شناختی برای متعادل کردن قدرت بین نقش محقق در تفسیر داده‌ها و تخصص شرکت‌کنندگان در تجربه زندگی‌شان همان چیزی است که پرتره‌های روایی نامیده می‌شود (رودریگز -دورانز و جاکوبز، 2020).
د) اعتبار در روش پرتره: داشتن یکپارچگی در روش تحقیق پرتره برعهده محقق است. برخلاف پژوهش کمّی که محقق از راه دور، بی‌طرف و عینی است، تحقیق کیفی به‌طورکلی و روش پرتره به‌طورخاص، مذاکره بر سر تقابل، نزدیکی و رابطه است. براساس دیدگاه لایت‌فوت (2005)، فرآیند خلق پرتره‌های روایی، واضح و قابل تشخیص، مشورتی و بسیار خلاقانه است و به دیدگاهی عمیق و انعطاف‌پذیر نیاز دارد. پویایی‌های حیاتی بین مستندسازی و خلق روایت، بین دریافت و شکل دادن، بازتاب و تحمیل و بداهه‌سازی وجود دارد. تلاش برای دستیابی به انسجام باید هم به‌صورت ارگانیک و هم به‌صورت تفسیری جریان داشته باشد (لایت‌فوت، 2005).
هـ) استفاده از پرتره در محیط‌های آموزشی: روش‌های جدید و متفاوتی را بررسی می‌کند که از طریق انواع تحقیقات دیگر مانند تحقیقات تجربی قابل دسترسی نیست. در پرتره، صدا در بسیاری از موارد با درجه‌های مختلف محدودیت یا حضور کشف شده است و شاهد، تفسیر، نگرانی، خودنوشت، تشخیص صداهای دیگر و گفتگو با دیگران همه شکل صدا در روند پرتره از طریق روابط بین ذهنی بین محقق و شرکت­کنندگان در محیط‌های آموزشی است (رودریگویز - دورانز و جاکوبز، 2020).
بحث و نتیجه‌گیری: تغییرات قابل‌توجهی در طول تاریخ برای سازگاری با تحولات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی ایجاد شده است (استین، 2023). در فضای تحقیقاتی قرن 21، ما گفتگوی خود را برای تفکر در مورد داده به‌صورت داستان باز کرده‌ایم و از فرآیندهای تحقیقاتی بین فرهنگ معاصر بهره می‌بریم که شامل مشارکت و ترویج همکاری در ساخت روایت‌های داستانی است (ووفن و پیکفورد، 2021). روش تحقیق پرتره، در درجه اول به تحقیق به‌عنوان ابزاری برای تغییر اجتماعی می‌نگرد و با به حداقل رساندن تأثیر بسترهای اجتماعی فرهنگی، تاریخی و سیاسی تأثیرگذار، بر نقاط قوت و آن چیزی تأکید می‌کند که می‌توان از آنها آموخت. همچنین، این رویکرد با انتقال داده‌ها به داخل یک روایت قانع‌کننده و قابل دسترس که می‌توان با آن به اشتراک گذاشت، توسط مخاطبان فراتر از جامعه علمی درک شد. هر نقاشی مطابق با معنای خاص خودش ظاهر می‌شود و از طریق تصاویری که خلق شده، یاد گرفته می‌شود. وقتی پرتره‌ها با شرکت‌کنندگانی که آنها نمایندگی می‌کردند به اشتراک گذاشته شد، تفسیر آنها از تجربه آنان نمایان می‌شود. محقق خودش را از طریق پاسخ افراد درک می‌کند و به شیوه های گوناگون و استعاری می‌بیند. تحقیق پرتره در تقابل با انواع قضاوت‌ها قرار دارد. این روش مبتنی‌بر هنر پرتره بیانی که براساس ساختاری از پدیدارشناسی ساخته شده است و تفسیری غنی از تجربیات زیسته شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد و یک موضع میانی بین دقت و کیفیت و استفاده از پرتره به‌عنوان یک همراه با ارزش، هرچند غیر متعارف، با کیفیت تحقیق می­کند.
تعارض منافع: در این مقاله تعارض منافع وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


  1. نظرزاده زارع، محسن. (1402). «کاوشی عمیق در روش پژوهش پرتره». فصلنامه علم و پژوهش، 14(1): 16-20.

 

References

  1. Anderson, H. (2012). Collaborative relationships and dialogic conversations: Ideas for a relationally responsive practice. Family Process, 51(1), 8-24.

https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.2012.01385.x

  1. Baptiste, S. A. (2010). Moving beyond Black History Month: How three teachers interpreted and implemented the New Jersey Amistad legislation [Doctoral dissertation, Rutgers University].

https://doi.org/10.7282/T3H1324V

  1. Bloom, C. M., & Erlandson, D. A. (2003). Three voices in portraiture: Actor, artist, and audience. Qualitative Inquiry, 9(6), 874-894.

https://doi.org/10.1177/1077800403254730

  1. Brenna, B. (2023). Portraiture. In J. M. Okoko, S. Tunison, & K. D. Walker (Eds.), Varieties of qualitative research methods (pp. 1-15). Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-031-04394-9_61

  1. Brooks, S. D. (2017). The song (does not) remain the same: Re-envisioning portraiture methodology in educational research. The Qualitative Report, 22(8), 2231-2247.

https://doi.org/10.46743/2160-3715/2017.2332

  1. Chapman, T. K. (2005). Expressions of “voice” in portraiture. Qualitative Inquiry, 11(1), 27-51.

https://doi.org/10.1177/1077800404270840

  1. Chapman, T. K. (2007). Interrogating classroom relationships and events: Using portraiture and critical race theory in education research. Educational Researcher, 36(3), 156-162.

https://doi.org/10.3102/0013189X07301437

  1. Curammeng, E. R. (2020). Advancing teacher preparation through ethnic studies: Portraits of Filipino American self-identified male teachers. Race Ethnicity and Education, 23(3), 454-472.

https://doi.org/10.1080/13613324.2019.1664003

  1. Curammeng, E. R. (2023). Portraiture as collage: Ethnic studies as a methodological framework for education research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 36(2), 186-202.

https://doi.org/10.1080/09518398.2020.1828646

  1. Curammeng, E. R., & Tintiangco-Cubales, A. (2017). Growing our own hope: The development of a Pin@y teacher pipeline. In Confronting racism in teacher education (pp. 157-163). Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781315623566-25

  1. De los Ríos, C. V. (2013). A curriculum of the borderlands: High school Chicana/o-Latina/o studies as sitios y lengua. The Urban Review, 45, 58-73.

https://doi.org/10.1007/s11256-012-0224-3

  1. Duran, A., Rodriguez, F., & Patrón, O. E. (2020). Queer love in the lives of gay Latino men in college. International Journal of Qualitative Studies in Education, 33(9), 905-920.

https://doi.org/10.1080/09518398.2019.1687957

  1. Eaves, S. (2014). From art for art’s sake to art as means of knowing: A rationale for advancing arts-based methods in research, practice and pedagogy. Electronic Journal of Business Research Methods, 12(2), 154-167.

http://www.ejbrm.com

  1. English, F. W. (2003). The postmodern challenge to the theory and practice of educational administration. Charles C Thomas.
  2. Featherstone, J. (1989). Essay review: To make the spirit whole. Harvard Educational Review, 59(3), 367-379.

https://doi.org/10.17763/haer.59.3.0392h538l14737l6

  1. Finley, S. (2008). Arts-based research. In Handbook of the arts in qualitative research (pp. 71-81). Sage.
  2. Halagao, P. E. (2010). Liberating Filipino Americans through decolonizing curriculum. Race Ethnicity and Education, 13(4), 495-512.

https://doi.org/10.1080/13613324.2010.492132

  1. Hallett, C. H. (2023). The Roman nude: Heroic portrait statuary 200 BC–AD 300. Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/oso/9780199240494.001.0001

  1. Hampsten, K. (2015). Challenges in working with portraiture. Journal of Applied Communication Research, 43(4), 468–471.

https://doi.org/10.1080/00909882.2015.1083605

  1. Helmick, L. (2019). Extraordinary expressions of trust and vulnerability: An arts-informed transdisciplinary journey through blended landscapes of art education and art therapy [Doctoral dissertation].

https://doi.org/10.32598/JRH.12.4.1451.1

  1. Helmick, L. (2022). Expressive portraiture as research: Exploration, ideation and discovery. International Journal of Education Through Art, 18(3), 395-410.

https://doi.org/10.1386/eta_00108_1

  1. Hill, D. A. (2005). The poetry in portraiture: Seeing subjects, hearing voices, and feeling contexts. Qualitative Inquiry, 11(1), 95-105.

https://doi.org/10.1177/1077800404270835

  1. Høyen, M. (2023). Writing with new journalism and portraiture: The making of a portrait. Qualitative Studies, 8(1), 87-109.

https://doi.org/10.7146/qs.v8i1.136783

  1. Jongeward, C. (2015). Visual portraits: Integrating artistic process into qualitative research. In P. Leavy (Ed.), Method meets art: Arts-based research practice (2nd ed., pp. 253–265). Guilford Press.

https://doi.org/10.33524/cjar.v18i1.322

  1. Kitcher, P. (2023). What's the use of philosophy? Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/oso/9780197657249.001.0001

  1. Kunt, Z. (2020). Art-based methods for participatory action research (PAR). Interactions: Studies in Communication & Culture, 11(1), 87-96.

https://doi.org/10.1386/iscc_00008_1

  1. Lahman, M. K., et al. (2021). Own your walls: Portraiture and researcher reflexive collage self-portraits. Qualitative Inquiry, 27(1), 136-147.

https://doi.org/10.1177/1077800419897699

  1. Lawrence-Lightfoot, S. (2005). Reflections on portraiture: A dialogue between art and science. Qualitative Inquiry, 11(1), 3-15.

https://doi.org/10.1177/1077800404270955

  1. Lawrence-Lightfoot, S., & Davis, J. H. (1997). The art and science of portraiture. Jossey-Bass.
  2. Lawrence-Lightfoot, S., & Davis, J. H. (2002). The art and science of portraiture. Wiley.
  3. Leavy, P. (2020). Method meets art: Arts-based research practice (3rd ed.). Guilford Press.
  4. Lightfoot, S. L. (2005). I've known rivers: Lives of loss and liberation. Penguin.
  5. Lipka, J., et al. (2005). Math in a cultural context: Two case studies of a successful culturally based math project. Anthropology & Education Quarterly, 36(4), 367-385.

https://doi.org/10.1525/aeq.2005.36.4.367

  1. Matarasso, F. (1997). Use or ornament? The social impact of participation in the arts. Comedia.
  2. Mazzei, L. A. (2021). Postqualitative inquiry: Or the necessity of theory. Qualitative Inquiry, 27(2), 198-200.

https://doi.org/10.1177/1077800420932607

  1. McCarthy, K. W. (2017). Full circle: A portraiture study of three successful Indigenous educators and community leaders who experience personal renewal in their practice of cultural restoration [Doctoral dissertation, Lesley University].

https://digitalcommons.lesley.edu/education_dissertations/125

  1. McNiff, S. (2012). Opportunities and challenges in art-based research. Journal of Applied Arts & Health, 3(1), 5–12.

https://doi.org/10.1386/jaah.3.1.5_1

  1. Mertens, D. M. (2019). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (5th ed.). Sage.
  2. Muccio, L. S., Reybold, L. E., & Jidd, J. (2015). Researcher-portraitists: An exploration of aesthetics and research quality. International Journal of Education & the Arts, 16(1).

http://www.ijea.org/

  1. Nazarzadeh Zare, M. (2023). An in-depth exploration of the portraiture research method. Science and Education, 14(1), 16-20. [In Persian]
  2. Noronha, S. D. (2019). (Un)stitching the memory and the story of a melanoma: Giving a form to forgetfulness between anthropology and creative ethnographic drawing. Cadernos de Arte e Antropologia, 8(2), 73-79.

https://doi.org/10.4000/cadernosaa.2500

  1. O'Neil, P., Kteily-Hawa, R., & Le Ber, M. J. (2022). Social portraiture: Decolonizing ways of knowing in education through arts-based participatory action research. The Canadian Journal of Action Research, 22(3), 32-44.

https://doi.org/10.33524/cjar.v22i3.589

  1. Pfohl, S., et al. (2021). Simple, dark, and deep: Photographic theorizations of as-yet schools. Postdigital Science and Education, 3, 793-830.

https://doi.org/10.1007/s42438-021-00233-9

  1. Potter, S. H. (2023). Family life in a Northern Thai village: A study in the structural significance of women. University of California Press.

https://doi.org/10.2307/1971745

  1. Rodríguez-Dorans, E., & Jacobs, P. (2020). Making narrative portraits: A methodological approach to analysing qualitative data. International Journal of Social Research Methodology, 23(6), 611-623.

https://doi.org/10.1080/13645579.2020.1719609

  1. Rosado, P., Fernández, R., & Reverter, F. (2021). GANs and artificial facial expressions in synthetic portraits. Big Data and Cognitive Computing, 5(4), 63.

https://doi.org/10.3390/bdcc5040063

  1. Rubtsova, O. V., Poskakalova, T. A., & Shiryaeva, E. I. (2021). Features of on-line behavior in adolescents with different levels of self-concept clarity. Psychological Science and Education, 26(4), 21.

https://doi.org/10.17759/PSE.2021260402

  1. Saputra, P., Tan, E., & Lee, A. (2024). The evolution of portraiture in contemporary visual arts. Journal of Humanities Research Sustainability, 1(5), 227–236.

https://doi.org/10.70177/jhrs.v1i5.1794

  1. Scierka, L. E., et al. (2022). Patient representativeness of a peripheral artery disease cohort in a randomized control trial versus a real-world cohort: The CLEVER trial versus the PORTRAIT registry. Contemporary Clinical Trials, 112, 106624.

https://doi.org/10.1016/j.cct.2021.106624

  1. Shay, M. (2017). Counter stories: Developing Indigenist research methodologies to capture the voices of Aboriginal and Torres Strait Islander staff in flexi school contexts [Doctoral dissertation, Queensland University of Technology].
  2. Silva, M., et al. (2021). Biomolecular insights into North African-related ancestry, mobility and diet in eleventh-century Al-Andalus. Scientific Reports, 11(1), 18121.

https://doi.org/10.1038/s41598-021-95996-3

  1. Singh, B. (2024). Evolutionary global neuroscience for cognition and brain health: Strengthening innovation in brain science. In Biomedical research developments for improved healthcare (pp. 246-272). IGI Global.

https://doi.org/10.4018/979-8-3693-1922-2.ch012

  1. Stein, A. (2023). Sex and sensibility: Stories of a lesbian generation. University of California Press.
  2. Stokes, D. E. (1997). Pasteur’s quadrant: Basic science and technological innovation. Brookings Institution Press.

https://doi.org/10.2307/40253438

  1. Straka, A. (2020). Structuring arts-based analysis in portraiture research. Qualitative Research Journal, 20(1), 76-85.

https://doi.org/10.1108/QRJ-05-2019-0045

  1. Sullivan, G. (2007). Painting as research: Create and critique. In J. G. Knowles & A. L. Cole (Eds.), Handbook of the arts in qualitative research (pp. 239-250). Sage.
  2. Swart, T., Chisholm, K., & Brown, P. (2015). Neuroscience for leadership: Harnessing the brain gain advantage. Palgrave Macmillan.
  3. Tirrell, J. (2018). The integration of faith and learning among collegiate theatre artists: A hermeneutical phenomenological study. Claremont Press.

https://doi.org/10.1386/eta_00108_1

  1. Uusimäki, E. (2021). Lived wisdom in Jewish antiquity. Bloomsbury.

http://digital.casalini.it/9780567697967

  1. Valdez, C. (2020). Flippin’ the scripted curriculum: Ethnic studies inquiry in elementary education. Race Ethnicity and Education, 23(4), 581-597.

https://doi.org/10.1080/13613324.2018.1497959

  1. van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy (2nd ed.). Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781315421056

  1. Watahomigie, L. J., & McCarty, T. L. (1994). Bilingual/bicultural education at Peach Springs: A Hualapai way of schooling. Peabody Journal of Education, 69(2), 26–42.

https://doi.org/10.1525/aeq.2005.36.4.367

  1. Weuffen, S., & Pickford, A. M. (2021). Imagining the possibilities of a cross-cultural oral narrative portraiture method: Stepping beyond binary discourses. The Australian Journal of Indigenous Education, 50(1), 71-79.

https://doi.org/10.1017/jie.2019.12

  1. Willcox, S. E. (2017). The A/R/T of renewal: Artistic inquiry as an alternative professional development [Doctoral dissertation, Indiana University].
  2. Wynter, S. (1992). Rethinking aesthetics: Notes towards a deciphering practice. In Ex-iles: Essays on Caribbean cinema (p. 245).
  3. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Sage.

https://doi.org/10.3138/cjpe.30.1.108

  1. Zhang, C. (2024). Unleashing the dynamic linkages among natural resources, economic complexity, and sustainable economic growth: Evidence from G-20 countries. Sustainable Development, 32(4), 3736–3752.

https://doi.org/10.1002/sd.2845