شاخصهای علم در سیاستگذاری علم بهعنوان ابزارهای اندازهگیری پیشرفت علمی استفاده میشوند و فلاسفۀ علم، نظریههای مختلفی را در باب پیشرفت علمی طرح کردهاند. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این پرسش است که: «آیا شاخصهای علم نشاندهندۀ پیشرفت علمی، آنچنان که این نظریهها مطرح کردهاند، هستند؟». این مقاله میکوشد تا نشان دهد که اگر پیشرفت علمی به معنای معرفتی و اگر معرفت علمی به معنای بسطیافته اجتماعی فرض شود، آنگاه شاخصهای علم ابزارهای «مناسبی» برای اندازهگیری معرفت علمی و پیشرفت علمی هستند. در این مقاله، بخش نخست به نقش شاخصهای علم در حوزۀ سیاستگذاری علم میپردازد؛ بخش دوم، به رابطۀ میان شاخصهای علم و پیشرفت علمی از دیدگاه سیاستگذاری اختصاص دارد؛ در بخش سوم، با اشاره به سه دسته نگرش فلسفی در باب پیشرفت علمی، نشان داده میشود که نگرش یا شرح معرفتی از پیشرفت علمی با معنای مورد نظر سیاستگذاران از پیشرفت علمی مطابق است و دو شرح دیگر با معنای یادشده ناسازگار هستند؛ بخش چهارم، به معرفت علمی اجتماعی و شرح بسطیافتۀ اجتماعی از آن اختصاص دارد و در بخش پنجم نیز استدلال میشود که شاخصهای علم، معرفت علمی بسطیافتۀ اجتماعی را نشان میدهند و در نتیجه، بازنمای پیشرفت علمی هستند.
یغمایی, ابوتراب. (1395). آیا شاخصهای علم، پیشرفت علمی را نشان میدهند؟ ارزیابی فلسفی یک اصل در سیاستگذاری علم و فناوری. روش شناسی علوم انسانی, 22(87), 33-56.
MLA
ابوتراب یغمایی. "آیا شاخصهای علم، پیشرفت علمی را نشان میدهند؟ ارزیابی فلسفی یک اصل در سیاستگذاری علم و فناوری". روش شناسی علوم انسانی, 22, 87, 1395, 33-56.
HARVARD
یغمایی, ابوتراب. (1395). 'آیا شاخصهای علم، پیشرفت علمی را نشان میدهند؟ ارزیابی فلسفی یک اصل در سیاستگذاری علم و فناوری', روش شناسی علوم انسانی, 22(87), pp. 33-56.
VANCOUVER
یغمایی, ابوتراب. آیا شاخصهای علم، پیشرفت علمی را نشان میدهند؟ ارزیابی فلسفی یک اصل در سیاستگذاری علم و فناوری. روش شناسی علوم انسانی, 1395; 22(87): 33-56.