اقبالی, ابوالفضل, پارسانیا, حمید. (1399). روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در ایران. حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 26(104), 17-28. doi: 10.30471/mssh.2020.5038.1823
ابوالفضل اقبالی; حمید پارسانیا. "روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در ایران". حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 26, 104, 1399, 17-28. doi: 10.30471/mssh.2020.5038.1823
اقبالی, ابوالفضل, پارسانیا, حمید. (1399). 'روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در ایران', حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 26(104), pp. 17-28. doi: 10.30471/mssh.2020.5038.1823
اقبالی, ابوالفضل, پارسانیا, حمید. روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در ایران. حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 1399; 26(104): 17-28. doi: 10.30471/mssh.2020.5038.1823
روششناسی بنیادین بهجای بحث از کیفیت کاربست نظریههای علمی به چگونگی تکوین آنها پرداخته و زمینههای وجودی معرفتی و غیرمعرفتی آن را دنبال میکند. تکوین نظریه فمینیستی در غرب مبتنی بر تحولات معرفتی در فرهنگ غرب و برخی زمینههای غیرمعرفتی بود که در تعاملات فرهنگی ایران و غرب به صورت تقلیدی وارد جامعه ایرانی شد.
این پژوهش برآن است تا به روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی در فرهنگ مولد آن و زمینههای ورود این نظریه به ایران بپردازد. تحولات معرفتشناختی در حوزه علم که به تغییر رویکرد پوزیتویستی به معرفت علمی منجر شد و ظهور فلسفههای وجودگرا که رویکردهای ذاتگرایانه به انسان و هستی را به چالش کشید از جمله مهمترین زمینههای وجودی معرفتی اندیشه فمینیستی در غرب بوده و نقد موقعیت نابرابر اجتماعی زنان در مقایسه با مردان و به چالش کشیدن علوم اجتماعی و انسانی مردانه از جمله زمینههای وجودی غیرمعرفتی فمینیسم در غرب است. همچنین ورود اندیشههای فمینیستی به ایران به بهانههای غیرمعرفتی و غیربومی صورت گرفته و نتیجه آن ناسازگاری این نظریه با فرهنگ جامعه ایرانی بوده است.
1. آبوت، پاملا و کلروالاس (1386)، جامعهشناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.
2. احمدی، مینا (1384)، «پیامدهای معاهدات بینالمللی در ایران−آموزش زنان»، فصلنامه کتاب زنان، ش29، ص277−290.
3. احمدی خراسانی، نوشین (1388)، از محفل زنانه بیرون بیاییم، مصاحبه با مهرنامه شماره 1 اسفند 88.
4. ــــــــــــــــــ (1385)، «22 خرداد، روز ملی همبستگی زنان»، بازتاب اندیشه، ش75، ص78−85.
5. ــــــــــــــــــ (1375)، «تمکین زن ایرانی، شیوه معتاد زندگی اوست»، آوای زن، سال ششم، ش25، ص33−45.
6. اعزازی، شهلا (1396)، سخنرانی در نشست «ازدواج سفید؛ واکاوی زوایای پیدا و پنهان»، برگزار شده توسط کانون اندیشه جوان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
7. ــــــــــــــــــ (1391)، قوانین ایران حامی زنان نیست، مصاحبه با سایت جرس به مناسبت روز زن.
8. ــــــــــــــــــ (1389)، خشونت ساختاری علیه زنان روز به روز افزایش مییابد، مصاحبه با سایت مدرسه فمینیستی مورخه 4/9.
9. ــــــــــــــــــ (1388)، قوانین مربوط به خانواده، بازتولید خشونت ساختاری علیه زنان است، مصاحبه سایت مدرسه فمینیستی مورخه 23/11.
10. ــــــــــــــــــ (1385)، فمنیسم و دیدگاهها، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
17. ــــــــــــــــــ (1368)، «مسئله زن و روشنفکران طی تحولات دهه اخیر»، نیمه دیگر، ش10، ص32−41.
18. جلودارزاده، سهیلا (1386)، سخنرانی در همایش «مطالبات حقوقی زنان و قانونگذاری» برگزار شده در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تاریخ 13/12/86.
19. جیمز، سوزان (1382)، «فمینیسم»، ترجمه عباس یزدانی، در مجموعه مقالات فمینیسم و دانشهای فمینیستی، قم: مرکز تحقیقات زن و خانواده.
20. حاجیدهآبادی، محمدعلی (1397)، «تبیین و بررسی معرفتشناسی فمینیستی»، اسلام و مطالعات اجتماعی، سال پنجم، ش4، ص64−96.
21. حسینخواه، مریم (1397)، از 88 تا 97؛ جنبش زنان صاعقهزده اما همچنان زنده، 8/12/97 aasoo.org.
22. داوودی، هما (1394)، سخنرانی در نشست «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تنفروشی»، برگزارکننده: کارگروه آسیبهای اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
23. درویشپور، مهرداد (1376)، «وضعیت زنان در کشورهای اسلامی از دیدگاه فمینیسم غربی»، آوای زن، ش29، ص27−39.
25. رید، ایولین (1379)، آیا سرنوشت زن را ساختمان بدنی او تعیین می کند؟، ترجمه رها دانش، تهران: دانش.
26. ریتزر، جورج (1374)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
27. زائری، قاسم و حسن معلمی (1395)، «روششناسی بنیادین از منظر روششناسی بنیادین»، فصلنامه نظریههای اجتماعی متفکرین مسلمان، سال ششم، ش1، ص129−160.
28. زمانی دارانی، فاطمه و همکاران (1396)، «تفاوتهای مهم حقوقی زن و مرد»، تهران: مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، ص154−163.
37. فالودی، سوزان (1372)، «اگر زنان با مردان برابرند؛ پس چرا؟»، ترجمه زهره زاهدی، نشریه زنان، ش12، ص20−25.
38. فعالی، محمدتقی (1388)، «جنسیت، فمینیسم یا ذاتگروی الهی»، مطالعات راهبردی زنان، دوره 12، ش46، ص156−195.
39. فکوهی، ناصر (1384)، تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نشر نی.
40. کار، مهرانگیز (1379)، مشارکت سیاسی زنان ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
41. ــــــــــــــــــ (1377)، «روشنفکری دینی و مسئله زنان»، راه نو، سال اول، ش16، ص17−24.
42. ــــــــــــــــــ (1372)، «جایگاه زن در قوانین کیفری ایران»، زنان، ش11، ص26−41.
43. ــــــــــــــــــ (1371)، «نشانی از وجود عدوم تعادل در خانوادهها»، زنان، ش9، ص39−52.
44. کشاورز، ناهید (1378)، «فمینیسم اسلامی»، راه آزادی، ش46، ص35−49.
45. محرز، مینو (1394)، سخنرانی در نشست «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تنفروشی»، برگزارکننده: کارگروه آسیبهای اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
46. محمدپور، احمد و همکاران (1388)، «تحقیق فمینیستی: مبانی پارادایمی و مجادلههای انتقادی»، پژوهش زنان، دوره 7، ش21، ص151−186.
47. مردیها، مرتضی (1386)، «فمینیسم و فلسفه اگزیستانسیالیسم»، مطالعات زنان، سال پنجم، ش2، ص73−87.
48. مشیرزاده، حمیرا (1374)، از جنبش تا نظریه اجتماعی، تهران: شیرازه.