بهروز, سید محمد, ضرغامی, اسماعیل, مهدی نژاد, جلال الدین. (1393). پارادایمهای معاصر هستیشناسی فضا و نسبت آن با شناختشناسی معماری. حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 20(81), 31-52.
سید محمد بهروز; اسماعیل ضرغامی; جلال الدین مهدی نژاد. "پارادایمهای معاصر هستیشناسی فضا و نسبت آن با شناختشناسی معماری". حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 20, 81, 1393, 31-52.
بهروز, سید محمد, ضرغامی, اسماعیل, مهدی نژاد, جلال الدین. (1393). 'پارادایمهای معاصر هستیشناسی فضا و نسبت آن با شناختشناسی معماری', حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 20(81), pp. 31-52.
بهروز, سید محمد, ضرغامی, اسماعیل, مهدی نژاد, جلال الدین. پارادایمهای معاصر هستیشناسی فضا و نسبت آن با شناختشناسی معماری. حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی, 1393; 20(81): 31-52.
پارادایمهای معاصر هستیشناسی فضا و نسبت آن با شناختشناسی معماری
1عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحدشیروان- دانشجوی دکتری معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
2دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
3استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
چکیده
هستیشناسی، شناختشناسی و روششناسی در هم تنیدهاند و پرداختن به هر یک، به معنای مفروض داشتن پاسخ به دو دیگری از پیش است؛ از این سه، هستیشناسی در مرتبۀ نخست واقع میشود که مبنای دو پرسش بعدی واقع میشود. در این مقاله به هستیشناسیهای فضا پرداخته میشود که سه انگاشت مطلق، نسبی و رابطهای را در بر میگیرد. بحث خواهد شد که انگاشتهای مطلق و نسبی فضا در محدودۀ علوم اثباتی باقی میمانند و بر مبنای جدایی فضا از زمینۀ اجتماعی استوارند. در شناختشناسی، این دو یا فضا را ابزاری برای اصلاحات اجتماعی میبینند یا عکس آن را اثر پذیر و گیرندۀ اثر و معنا از سازوکارهای اجتماعی فرض میکنند. روی آوردن به انگاشت سوم یا فضای رابطهای اما بر تولید همزمان فضا و جامعه تأکید میکند که گویی صحنهای است برای نمایش جامعه؛ با هر ترتیب فضایی نمیتواند پذیرای نمایش باشد و هر نمایشی هم در آن مقدور نیست. این انگاشت اخیر شناختشناسی فضا را به سوی مطالعات بین- و ترا- رشتهای هدایت میکند که نظریۀ معماری در دهۀ اخیر به سوی آن خیز برداشته است