بررسى راه هاى انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى

نویسنده

مدیر گروه علوم تربیتى دانشگاه آزاد اسلامىِ واحد محلات

چکیده

موضوع پژوهش حاضر بررسى تأثیر عوامل چهارگانه ى آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى از دیدگاه استادان حوزه و دانشگاه است. نظرهاى استادان حوزه و دانشگاه بر حسب متغیرهاى تعدیل کننده ى: جنس، سن، سابقه ى تدریس، محل تدریس، سابقه ى مدیریتى و رشته ى تحصیلى مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه ى آمارىِ این پژوهش را کلیه ى استادان دانشگاه هاى آزاد اسلامى منطقه ى چهار کشور و کلیه ى استادان حوزه ى علمیه ى اصفهان تشکیل مى دهند. براى انتخاب استادان دانشگاه از روش نمونه گیرى تک مرحله اى استفاده شد که نهایتاً 233 نفر در دست رس قرار گرفتند. در انتخاب استادان حوزه از طریق مشورت با مدیریت حوزه ى علمیه، 80 تن از استادان با تجربه برگزیده شدند. ابزار تحقیق، پرسش نامه ى محقّق ساخته بود که با نظر متخصصان و استادان، روایى آن تأمین گردید. بر اساس ضریب آلفاى کرونباخ، اعتبار پرسش نامه برابر 9078/0=ت به دست آمده است.
به طور کلى نتایج تحقیق نشان مى دهد، بنابر معنادار بودن  tمحاسبه شده در جدول در سطح 01/0<P، از نظر استادان حوزه و دانشگاه عوامل چهارگانه ى یاد شده (آموزشى، انگیزشى، فرهنگى و سیستم ارزشیابى) در انطباق رفتار مدیران آموزشى با معیارهاى اخلاق اسلامى مؤثراند.

کلیدواژه‌ها