1
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری
2
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس
3
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
این مقاله با هدف آسیبشناسی مقالههای مدیریت اسلامی از دیدگاه روششناسی انجام شده است. با توجه به اینکه تحول در هر علمی نیازمند تحول در روششناسی آن علم است؛ بنابراین، برای تحول در مدیریت اسلامی نیازمند بررسی روششناسی این حوزه و روششدن کاستیهای روششناسی آن، برای جهش در مدیریت اسلامی هستیم. با توجه به جستجوی پایگاههای اطلاعاتی معتبر، از میان پژوهشهای مدیریت اسلامی، فقط مقالههایی که در مجلههای علمی- پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری چاپ شده (به دلیل اعتبار بیشتر)، انتخاب شد. از میان مقالههای احصاء شده با روش نمونهگیری قضاوتی، 43 مقاله، در دو موضوع مدیریت رفتار سازمانی و نظریه و طراحی سازمان انتخاب شد. در این مقاله از فراروش، که از زیرمجموعههای فرامطالعه است؛ جهت آسیبشناسی استفاده شده است. از جمله نتایج مقاله میتوان به تنوع موضوعی بسیار کم در حوزه مدیریت اسلامی، و کاستیها و اشکالهای عمده در روششناسی تحقیق پژوهشهای با رویکرد کیفی اشاره کرد.