بررسی چهار الگوی روش‎شناختی در علوم انسانی میان‎فرهنگی با تأکید بر آرای ویمر، کیمرله، مال و ولش

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه سمنان، گروه ادیان وعرفان

2 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی- کارشاس و پژوهشگر

چکیده

دغدغه اصلی فلسفه میان‎فرهنگی مفاهمه یا تحقق فهم مشترک میان انسان‎هاست. در ادامه این سؤال مطرح می‎شود که این مفاهمه باید با چه روش و اسلوبی تحقق یابد. تکنولوژی ارتباطات جمعی، مهاجرت و وابستگی‎های اجتماعی و اقتصادی و ارتباطات گسترده علمی موجب شده است که انسان امروز به جای برخورداری از هویت واحد و یکپارچه، ماهیت چهل‎تکه و متکثر داشته باشد. بنابراین انتظار می‎رود که رشته‎های علوم انسانی خود را با تعاریف میان‎فرهنگی از هویت انسانی و ارتباطات بشری سازگار کنند.

در این راستا سه الگوی روش‎شناختیِ پولی لوگ، دیالوگ و هرمنوتیک آنالوژیک به ترتیب با رجوع به آثار دست اول ویمر، کیمرله و ادهر مال −که برای تحقق علوم انسانی میان‎فرهنگی ارائه شده است− تبیین می‎شود. هر سه الگو شرط تحقق مفاهمه تمام‎عیار را گفتگو می‎دانند. در ادامه با بیان ایده فرافرهنگی از ولفگانگ ولش به موانع موجود در رویکرد میان‎فرهنگی برای رسیدن به مفاهمه کامل پرداخته می‌شود. به نظر می‎رسد که این الگوها به نوعی مکمل یکدیگر هستند و با اینکه در نفی مطلق‎انگاری[1] و انحصارگرایی فرهنگی و لوازم آن اتفاق نظر دارند، ولی هرکدام از زاویه‎ای خاص به موضوع می‎نگرند.




[1]. Aosolutismus

کلیدواژه‌ها


  1. Betancourt, Raul- Fornet (1997), “Lateinamerikanische Philosophie zwischen Inkulturation und Interkulturalität”, in: Denktraditionen im Dialog, Bd.1, IKO Verlag für Interkulturelle Kommunikation, Frankfurt/Main.

2. Fischer, Pascal (2009), “Linquistic dimensions of jewish- American literature”, Frank schulze and Engler and Sissy Helff (esds), in Transcultural English Studies: theories, Fictions, Realities, New York: Gordon Collier & Pier Post.

  1. Gadamer, Hans-Georg (1999), Wahrheit und Methode, Grundzuge einer Philosophischen Hermeneutik, Tubingen.
  2. Kimmerle, Heinz (1991), Philosophie in Afrika – afrikanische Philosophie, Annährungen an einen interkulturellen Philosophiebegriff. Frankfurt/M. & New York.
  3. Kimmerle, Heinz (1994), Die Dimensionen des interkulturellen, Philosophie in Afrika- afrikanische Philosophie. Amsterdam/ Atlanta.
  4. Kimmerle, Heinz (2002), Interkulturelle Philosophie, Zur Einführung. Internet- Fassung. Hamburg.
  5. Kimmerle, Heinz (2005), Afrikanische Philosophie im Kontext der Weltphilosophie, Nordhausen.
  6. Mall, Ram Adher (1992), Philosophie im Vergleich der Kulturen, Eine Einführung in die interkulturelle Philosophie. Bremen.
  7. Mall, Ram Adher (1996), Philosophie im Vergleich der Kulturen: Interkulturelle Philosophie – Eine neue Orientierung, Darmstadt.

10. Mall, Ram Adher (2000), Intercultural Philosophy, Lanham/Boulder/New York.

11. Mall, Ram Adher (2012), “Zur Hermeneutik der Interkulturalität”, in: Monika Kirloskar-Steinbach & Gita Dharampal-Frick & Minou Friele (Hrsg.) Die Interkulturalitätsdebatte. Leit- und Streitbegriffe. Intercultural Discourse. Key and Contested Concepts. München. 37–44.

12. Welsch, Wolfgang (2001), “Transculturality: The changing Form of Cultures Today”, in Aesthetics and philosophy of culture, Vol. XXII, No. 2: 59–86.

13. Wimmer, Franz Martin (1998), “Thesen, Bedingungen und Aufgaben interkulturell orientierter Philosophie”, In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren, Nr. 1. S. 5 – 12.

14. Wimmer, Franz Martin (2004), Interkulturelle Philosophie, Eine einführung. Wien.